News
Questo studio, dedicato al ruolo delle fonti bilaterali in tema di patrimonio archivistico ecclesiastico nella “comunicazione della conoscenza”, si propone di percorrere alcuni principali filoni di indagine. In primo luogo, intende evidenziare l’importanza della collaborazione tra Stato e Chiesa cattolica per quanto concerne tali beni; mira poi a sottolineare come l’Accordo di Villa Madama abbia contribuito a determinare una sorta di “effetto a cascata”, in forza del quale dopo la definizione di una prima serie di intese si sono aggiunti ulteriori nuovi accordi, sia pure dal valore giuridico differente rispetto ai precedenti. Infine, vuole rilevare il “valore” di queste scelte nel quadro più generale della “comunicazione della conoscenza”, avendo riguardo al tema del giusto bilanciamento tra una adeguata tutela della proprietà del patrimonio archivistico ecclesiastico e la sua effettiva fruibilità da parte dei possibili utenti a ciò interessati.

The paper examines the relationship between law and religion in the work of jurists and highlights the need to avoid clericalism: a danger that also covers non-believers jurists who have faith in a "civil religion", then pointing out how common to all, believers and non-believers, the need for justice that is summed up in the expression "natural law."


This study is about the dichotomy between the individual rights and the State law, from a constitutional point of view. The idea is to show the main constitutional issues concerning the recognition of rights. The article draws attention to the danger of considering the State as something that merely converts individual desires into rights, and invites to rethink the role of the law as an instrument to defend the human dignity for the common good.

Un caso emblematico per studiare la concorrenza di diverse istituzioni nella produzione del diritto delle persone è rappresentato dal Libano nel quale vige il cosiddetto “sistema degli statuti personali”. Si tratta di un sistema caratterizzato dal fatto che, con riferimento a taluni rapporti giuridici (essenzialmente matrimonio, divorzio, filiazione e successioni), la legge viene applicata non su base territoriale ma su base personale, nella specie in base all’appartenenza degli individui ad una delle comunità religiose riconosciute dal legislatore. Queste ultime beneficiano di un monopolio legislativo e giurisdizionale in relazione alla disciplina dello statuto personale dei propri fedeli. Ciò importa, per un verso, un pluralismo legislativo, nel senso che la legge applicabile ai rapporti giuridici in questione non è identica per tutti i cittadini ma si differenzia sulla base dell’appartenenza confessionale e, per altro verso, un pluralismo giurisdizionale nel senso che le controversie aventi ad oggetto tali rapporti non sono decise dai tribunali statuali bensì dai tribunali confessionali. Si intende, quindi, mettere in luce le peculiarità e limiti del sistema libanese che rappresenta un unicum tra gli Stati arabi del Medio Oriente.

Il presente elaborato si propone di studiare l’evoluzione della disciplina normativa in materia di trasparenza amministrativa e la c.d. «visibilità del potere» (dalla passata «segretezza», passando per il «diritto di accesso» ex artt. 22 ss. della l. 241/1990, fino ad arrivare al neonato istituto dell’«accesso civico» così come contenuto nel d.lgs. 33/2013) prestando particolare attenzione allo sviluppo della «democrazia partecipativa» e al nuovo rapporto di collaborazione tra pubblica amministrazione e cittadini e, più in generale, tra la pubblica amministrazione e la società.

Il saggio si occupa dell’adozione in casi particolari. Dopo aver delineato il peculiare sviluppo storico ed esposto i caratteri strutturali della vigente disciplina, sono presi in considerazioni alcuni aspetti problematici. Si tratta, segnatamente, della nozione di impossibilità – fattuale o giuridica – cui fa riferimento l’art. 44, co. 1 lett d) l. n. 184/1983 e della questione se l’adozione in casi particolari, a seguito della riforma dell’art. 74 c.c., istituisca il rapporto di parentela. Sono infine oggetto di attenzione le proposte di legge in materia attualmente dibattute in Parlamento.

The extraordinary and the ordinary synods convoked by Pope Francis in 2014 and 2015 realize the will of Paul VI, confirmed by the Second Vatican Council, to give to the Bishops a new way to help the Roman Pontiff in the exercise of his primatial function. The synod, an institution of participation in the exercise of the supreme authority of the Church, is, according to CIC 1983, a group of bishops who have been chosen from different regions of the world, but it does not represent the episcopacy. Francis affirmed his intention to value the connection among the Pastors of the Church, promoting the «synodal path» among Bishops. The infrequent interventions of the Pontiff let us know which is his conception of the institution, especially those offered during the Synod of Bishops of 2014, and the letter (published, and annexed to the article) sent to the General Secretary of the Synod, in the occasion of the episcopal consecration of the Undersecretary. The conception shown in the letter explains why the Pope convoked two Synods to deal with subjects about family.

The paper analyzes the connection between parenting, marriage and family in light of the recent legislative reform of Filiation Law, Separation Law and Divorce Law. Despite the fact that these reforms affect different areas of law, all of them testify the progressive loss of exclusivity and prestige of the family founded on marriage, as well as the correlative acceptance of alternative family models. The reform of Filiation Law erased the historical distinction between "legitimate" and "natural" children, so that every child has the same legal status, regardless of the marriage bond between the parents. Meanwhile, the other reforms greatly expanded the autonomy of spouses in modifying or terminating the effects of the marriage, through the possibility to obtain separation or divorce by mutual consent without judicial proceeding, in a very short time. These reforms raise the question of the coherence of this new structure with regard to what is stated in art. 29, paragraph 1 of the Constitution, that conceives marriage as a constitutive element of the family, and also in art. 30, paragraph 3 of the Constitution, that ensures to children born from unmarried parents legal and social protection "compatible with the rights of members of the legitimate family".

The canonical form for marriage expresses the religious identity of the spouses. If one of them belongs to the Catholic Church (Latin or Eastern sui iuris) and the other to one of the Orthodox Churches, then inter-organisational conflicts emerge, especially concerning the form of the celebration. It should be in the interests of both the Catholic Church and the Orthodox Churches, even for ecumenical purposes, to reduce such conflicts to a minimum, ensuring, if not the liceity of the celebration of mixed marriages, then at least their validity in the Catholic canonical system, in the Orthodox legal systems, and inasmuch as possible, in the civil system. To this end it is desirable that some accords would be reached between the Catholic Churches sui iuris and their respective Orthodox counterparts, such as the one signed at Sharfé in Lebanon on 14 October 1996. As a last resort for avoiding that a marriage not be recognised by the legal system of the Orthodox party, recourse could be had, in individual cases, to a dispensation from canonical form, with full awareness that the obligation to canonical form expresses not only the faith of the Church but also that of the spouses.
